Startsidan          Kontakt          Anlita mig          Twitter          Instagram
Inlägg: Projektarbete: Receptbok
Detta inlägg är publicerat i kategorin Detaljerat, Grafisk design, Skolan och skrevs den 2013-04-19 klockan 10:05:00. Inlägget har hittills 2 kommentarer.
Scrolla ner till slutet utav inlägget för att kommentera det, eller ta hjälp utav länkarna här nedan för att ta dig dit du vill i bloggen.

Detaljerat, Grafisk design, Skolan  >  2013-04-19 10:05:00  >  2 kommentarer

Projektarbete: Receptbok


Under trean har jag, precis som alla andra treor, läst kursen Projektarbete. Ni har säkert sett en del bakverk här på bloggen och jag har pratat rätt mycket om projektarbetet faktiskt, och ni som följer mig på Twitter har sett en himla massa. Men, för er som inte vet, eller för er som inte vet allt, så har jag gjort en limbunden receptbok i A5 format, på 30 sidor med 15 olika recept på chokladbakverk. Därför namnet, 15 chokladfavoriter. Och det är alltså såhär den ser ut.

Jag skickade in min rapport på 12 A4 igår, och kan äntligen andas ut. Jag blev väldigt nöjd med boken för den budget jag hade, trots att tryckeriet fick skicka om boken tre gånger för att det skulle bli rätt.

Jag valde i alla fall att göra en receptbok för att få in så pass mycket arbetsmoment som möjligt på grund av att jag gärna tröttnar på att hålla på med en och samma sak under en längre tidsperiod. Jag har alltså utformat denna bok från grunden och arbetat med layout och design i InDesign, jag har bakat alla recept själv med hjälp av min mamma samt att jag fotograferat och redigerat bilderna - för att sedan sätta ihop allting till ett.

Det är ju en himla massa annat man ska göra och en massa delar man måste utföra för att få en fullständig rapport, så jag har tillbringat mycket tid med att hitta källor, kollat upp om det finns några speciella regler eller mallar för hur man gör en layout för en receptbok, dokumenterat precis allting steg för steg, varit noga med att följa mitt upplägg samt behövt ha ett väldigt brett grafiskt tänkande gällande just layouten och designen. Men det har varit hur roligt som helst och jag har lärt mig enormt mycket under arbetsprocessen.

I alla fall, det här är mitt projektarbete. Och jag är himla stolt över att jag faktiskt klarat av att göra en professionell och attraktiv receptbok från grunden, utan någon som helst hjälp (förutom bakningen) eller guide. Jag har haft kul, jag har fått kunskap, inom nya och redan kunniga områden, och jag har nu denna receptbok i handen efter allt jobb detta läsår! :)

Postat av: Jaqueline
Hittade precis din blogg, himla mysig! Bra jobbat med ditt projektarbete, vad fin boken blev! Kommer den finnas ute till försäljning på något sätt?
Svar: Tack så jättemycket! Är himla stolt faktiskt.
Jag har inte planerat det, men jag har fått en himla massa frågor om det så jag ska ta och fundera över det :)
Alexandra Eriksson / fotoblogg
2013-04-23 / 00:30:30
Postat av: mbee
Snygg bok, ser verkligen proffsig ut! Annat än mitt projektarbete, som visserligen renderade bra betyg, men varken var speciellt relevant eller intressant;) /mbee
Svar: Tack så mycket! Huvudsaken är ju faktiskt ett bra betyg :)
Alexandra Eriksson / fotoblogg
Kommentera inlägget här


» Bloggdesigner
Jag gör designbeställningar till blogg.se/webblogg.se, så om du är intresserad utav att beställa en design utav mig kan du se till att läsa igenom inlägget "Anlita mig" och sedan maila mig på [email protected], så ska vi se till att få ihop en design du ska trivas med.

> Vill du anlita mig som bloggdesigner? Klicka här
> Är du intresserad utav att se vilka designer jag gjort? Klicka här



» Fotografering
Jag har fotograferat sedan 2008 och i bloggen ser ni oftast urvalet utav mina bilder. För tillfället fotograferar jag grati, med utgångpunkt i Nyköping, då jag fortfarande försöker få ut mitt namn och få erfarenhet.

> Vill du anlita mig som fotograf? Klicka här
> Kolla in kategorin "Fotografering", där finns bland annat Porträtt / Bröllop / Landskap / Natur



» Utrustning
Jag fotograferar med en Canon EOS 550D, men har även en Canon EOS 1000D sedan tidigare. Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS5. Jag har mycket kunskap av HTML och CSS, och då är Adobe Dreamweaver ett vprogrm jag har kunskap inom. När det gäller mitt intresse för grafisk formgivning är InDesign CS5 ett program jag använder.
Vill du rådfråga mig angående någonting eller om du vill ha hjälp, hör av dig till mig på [email protected]

> Vill läsa mer om min kamerautrustning? Klicka här
> Är du intresserad utav att se mina kunskaper angående bloggdesigner? Klicka här



» Övrigt
Jag försöker verkligen se till att vara så aktiv som möjligt för att ni ska få ut så mycket som möjligt utav vad jag kan. Så tveka inte över att höra av er till mig om det är någonting ni undrar över. Jga hjälper mer än gärna till.

Annars, se till att vara trevlig när du kommenterar. Vi hörs!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: