Startsidan          Kontakt          Anlita mig          Twitter          Instagram
Inlägg: Vad är skärpedjup?
Detta inlägg är publicerat i kategorin Fototips och skrevs den 2012-05-26 klockan 18:20:00. Inlägget har hittills 0 kommentarer.
Scrolla ner till slutet utav inlägget för att kommentera det, eller ta hjälp utav länkarna här nedan för att ta dig dit du vill i bloggen.

Fototips  >  2012-05-26 18:20:00  >  0 kommentarer

Vad är skärpedjup?

VAD ÄR SKÄRPEDJUP?
Skärpedjup står för hur stor del av bilden som ligger i skärpa. Brännvidden, avståndet och bländarantalet är det som avgör om du får lång eller kort skärpedjup.

HUR GÖR JAG FÖR ATT FÅ KORT/LÅNGT SKÄRPEDJUP?
Kort skärpedjup kräver en stor bländare (f/1.4, 2.8, 3.5) och kräver inte så mycket ljus. Du behöver ha något i förgrunden och i bakgrunden för att få fram ett bra resultat och ju längre avstånd du har mellan objekten desto tydligare framstår det korta skärpedjupet.

Långt skärpedjup kräver mera ljus och en liten bländare (f/8, 11, 22).

När jag fotar porträtt foton så använder jag mig av mitt objektiv Canon EF 50mm för att det är det enda objektiv med lagom stor bländare som jag har. Då ligger bländaren på 1.4.

Bilder med kortare skärpedjup blir mycket snyggare, man ser motivet i bilden skarpare när bakgrunden blir suddig och man lägger märke till motivet bättre då istället för alla detaljer som syns så väl i bakgrunden med en lägre bländare.
Det ser ni exempel på bilderna under:


Första bilden är tagen med bländaren 1,4 vilket alltså ger bilden ett kort skärpedjup eftersom bara modellens ansikte/kropp är i fokus och har därmed all skärpa.

Andra bilden är tagen med bländaren 8 och som ni ser så blir även en del av bakgrunden i skärpa. Så ju högre bländarantal, desto mer av bilden hamnar i skärpa.