Startsidan          Kontakt          Anlita mig          Twitter          Instagram
Inlägg: RAW vs jpeg
Detta inlägg är publicerat i kategorin Fototips och skrevs den 2012-05-26 klockan 18:23:59. Inlägget har hittills 2 kommentarer.
Scrolla ner till slutet utav inlägget för att kommentera det, eller ta hjälp utav länkarna här nedan för att ta dig dit du vill i bloggen.

Fototips  >  2012-05-26 18:23:59  >  2 kommentarer

RAW vs jpeg

Vad är RAW?
RAW är ett format som du som fotar med systemkamera kan ha mycket användning av.

Vad är det för skillnad mellan RAW och JPG?
RAW-formatet har en bättre förmåga att hantera kontraster i bilden än andra format, hur mycket beror på hur kameran är inställd på att exponera.
RAW-bilden har information i skuggorna och genom lite redigering i ett bildredgeringsprogrma visar sig skuggorna på ett bättre sätt än om man fotar med JPG-fromat. Det är även bättre att göra justeringar i bilden om den är fotat med RAW, tillexempel vitbalans och skärpa.

Finns det några nackdelar med att använda RAW-format?< br />En nackdel är att det tar stor plats på både minneskort och hårddisk, men jag ska säga er att det blir en väldigt stor skillnad om man använder RAW-format istället för JPG. RAW-formatet är också unikt för varje kamera och RAW-bilden kan bara öppnas med ett program som du måste ladda hem. 

Hur ställer jag in så att jag får RAW-format på mina bilder i min kamera?
RAW ställs in under "Kvalitet" i Menyn på systemkameran. Vissa kameror har en inställning där du kan använda RAW + JPG. Det betyder alltså att bilden du tar spraras som en JPG bild och en RAW bild. Det använder jag mig av och jag tycker det är bra med tanke på att man ser skillnaden i JPG bilden och RAW bilden och det är en väldigt stor skillnad.

Hur öppnar jag mina RAW bilder?
Om du använder Photoshop CS2 eller senare så finns det ett tillägg som heter Camera RAW.

1. Börja med att ladda ner Camera RAW här. (Borde funka här. Hittade inte där jag laddade ner det)
2. Öppna sen mappen och kopiera filen där det står Camera RAW på.
3. Sen öppnar du mappen där du har Photoshop på din dator, och sen klistar du in filen i Plug-in mappen.
4. Starta om Photoshop.
5. Klart! Öppna en RAW bild i Photoshop och se om det funkar.

Postat av: Nea
Får man Camera Raw till Photoshop elements också?

Ha en bra kväll!
Postat av: Nea
Får man Camera Raw till Photoshop elements också?

Ha en bra kväll!
Svar: Det vet jag tyvärr inte.
Alexandra Eriksson / fotoblogg
Kommentera inlägget här


» Bloggdesigner
Jag gör designbeställningar till blogg.se/webblogg.se, så om du är intresserad utav att beställa en design utav mig kan du se till att läsa igenom inlägget "Anlita mig" och sedan maila mig på [email protected], så ska vi se till att få ihop en design du ska trivas med.

> Vill du anlita mig som bloggdesigner? Klicka här
> Är du intresserad utav att se vilka designer jag gjort? Klicka här



» Fotografering
Jag har fotograferat sedan 2008 och i bloggen ser ni oftast urvalet utav mina bilder. För tillfället fotograferar jag grati, med utgångpunkt i Nyköping, då jag fortfarande försöker få ut mitt namn och få erfarenhet.

> Vill du anlita mig som fotograf? Klicka här
> Kolla in kategorin "Fotografering", där finns bland annat Porträtt / Bröllop / Landskap / Natur



» Utrustning
Jag fotograferar med en Canon EOS 550D, men har även en Canon EOS 1000D sedan tidigare. Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS5. Jag har mycket kunskap av HTML och CSS, och då är Adobe Dreamweaver ett vprogrm jag har kunskap inom. När det gäller mitt intresse för grafisk formgivning är InDesign CS5 ett program jag använder.
Vill du rådfråga mig angående någonting eller om du vill ha hjälp, hör av dig till mig på [email protected]

> Vill läsa mer om min kamerautrustning? Klicka här
> Är du intresserad utav att se mina kunskaper angående bloggdesigner? Klicka här



» Övrigt
Jag försöker verkligen se till att vara så aktiv som möjligt för att ni ska få ut så mycket som möjligt utav vad jag kan. Så tveka inte över att höra av er till mig om det är någonting ni undrar över. Jga hjälper mer än gärna till.

Annars, se till att vara trevlig när du kommenterar. Vi hörs!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: