Startsidan          Kontakt          Anlita mig          Twitter          Instagram
Inlägg: Olika typer av ljus
Detta inlägg är publicerat i kategorin Fototips och skrevs den 2012-05-26 klockan 18:24:23. Inlägget har hittills 0 kommentarer.
Scrolla ner till slutet utav inlägget för att kommentera det, eller ta hjälp utav länkarna här nedan för att ta dig dit du vill i bloggen.

Fototips  >  2012-05-26 18:24:23  >  0 kommentarer

Olika typer av ljus

Det finns olika sorters ljus som man kanske inte riktigt tänker på när man fotar. När man väl vet om hur ljuset påverkar bilden så får man ett annat sätt att tänka och man lär sig mer av sig själv när man fotar i olika ljus. Jag tänkte ta och förklara lite vilka olika ljus det finns samt hur man får fram just det ljuset.

MJUKT OCH HÅRT LJUS
När man fotar i mjukt ljus så diffuserar ljuset innan det träffar motivet och ju mjukare ljus du har desto mjukare blir skuggorna. Mjukt ljus ger också en jämn exponering och är lätt att fota i.

Hårt ljus är med andra ord raka motsatsen till mjukt ljus. Ljuset diffuserar inte innan det träffar motivet och det ger skarpare skuggor. Hårt ljus ger större färgdjup men kan vara svårt att fotografera i.

SVAGT OCH STARKT LJUS
När du fotar i mjukt ljus är det också lättare att få svagt ljus och är alltså lättast att fota när du inte har särskilt mycket ljus alls eller så lite som möjligt. Svagt ljus ger mer mystik, omättade färger och oskarpare skuggor.

Starkt ljus hör ihop lite med hårt ljus, det ger skarpare bilder, mer mättade färger och tydligare skuggor och är lättast att fota i när solen står högst upp är det mest möjligt att du får hårt och starkt ljus.

DIREKT OCH INDIREKT LJUS
Direkt ljus när när ljuset träffar direkt på motivet, och indirekt ljus är när ljuset reflekteras innan det träffar ditt motiv, typ som fönsterljus.

MEDLJUS, MOTLJUS OCH SIDOLJUS
När du fotar i medljus så kommer ljuset rakt framifrån och ger bra täckning och få skuggor, det kan även uppfattas som lite platt.
Motljus får du när ljuset kommer bakifrån och kan användas som ett komplement för att ge en snygg effekt och det kan även vara svårt att exponera om ljuset bara kommer bakifrån.
Sidoljus bildas då alltså när ljuset kommer från någon sida, det ger karaktär och olika mycket skuggor beroende på hur du vinklar ljuset eller motivet.

Kommentera inlägget här


» Bloggdesigner
Jag gör designbeställningar till blogg.se/webblogg.se, så om du är intresserad utav att beställa en design utav mig kan du se till att läsa igenom inlägget "Anlita mig" och sedan maila mig på [email protected], så ska vi se till att få ihop en design du ska trivas med.

> Vill du anlita mig som bloggdesigner? Klicka här
> Är du intresserad utav att se vilka designer jag gjort? Klicka här



» Fotografering
Jag har fotograferat sedan 2008 och i bloggen ser ni oftast urvalet utav mina bilder. För tillfället fotograferar jag grati, med utgångpunkt i Nyköping, då jag fortfarande försöker få ut mitt namn och få erfarenhet.

> Vill du anlita mig som fotograf? Klicka här
> Kolla in kategorin "Fotografering", där finns bland annat Porträtt / Bröllop / Landskap / Natur



» Utrustning
Jag fotograferar med en Canon EOS 550D, men har även en Canon EOS 1000D sedan tidigare. Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS5. Jag har mycket kunskap av HTML och CSS, och då är Adobe Dreamweaver ett vprogrm jag har kunskap inom. När det gäller mitt intresse för grafisk formgivning är InDesign CS5 ett program jag använder.
Vill du rådfråga mig angående någonting eller om du vill ha hjälp, hör av dig till mig på [email protected]

> Vill läsa mer om min kamerautrustning? Klicka här
> Är du intresserad utav att se mina kunskaper angående bloggdesigner? Klicka här



» Övrigt
Jag försöker verkligen se till att vara så aktiv som möjligt för att ni ska få ut så mycket som möjligt utav vad jag kan. Så tveka inte över att höra av er till mig om det är någonting ni undrar över. Jga hjälper mer än gärna till.

Annars, se till att vara trevlig när du kommenterar. Vi hörs!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: